Δέσμη παραβάσεων Μαΐου: κυριότερες αποφάσεις

European law

Επισκόπηση ανά τομέα πολιτικής
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην τακτική της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, κινεί νομική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν βάσει του ενωσιακού δικαίου. Οι εν λόγω αποφάσεις, που καλύπτουν διάφορους τομείς και διάφορα πεδία πολιτικής της ΕΕ, αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Οι κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή παρατίθενται κατωτέρω ταξινομημένες ανά τομέα πολιτικής. Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει 74 υποθέσεις, στις οποίες οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειαστεί η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ενωσιακή διαδικασία επί παραβάσει, βλ. το πλήρες δελτίο Τύπου «Συχνές ερωτήσεις». Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το ιστορικό μιας υπόθεσης, μπορείτε να συμβουλευθείτε το μητρώο αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης.

1. Περιβάλλον και αλιεία
Προειδοποιητικές επιστολές

Η Επιτροπή καλεί την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ να εκτιμήσει δεόντως τα έργα που ενδέχεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις σε τόπους Natura 2000.

Η Επιτροπή καλεί την ΙΤΑΛΙΑ να συμμορφωθεί με την οδηγία για τα πλαστικά μίας χρήσης και τους διαδικαστικούς κανόνες της ΕΕ για τη διαφάνεια στην εσωτερική αγορά
Η Επιτροπή καλεί την ΟΥΓΓΑΡΙΑ και τη ΜΑΛΤΑ να εξασφαλίσουν ευρεία πρόσβαση στη δικαιοσύνη για περιβαλλοντικά θέματα

Αλιεία και θαλάσσιες υποθέσεις
Αιτιολογημένη γνώμη και παραπομπή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η Επιτροπή καλεί την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ να θεσπίσει και να κοινοποιήσει τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια και αποφασίζει να παραπέμψει την ΙΤΑΛΙΑ στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν θέσπισε και δεν κοινοποίησε τέτοια σχέδια

2. Εσωτερική Αγορά, Βιομηχανία, Επιχειρηματικότητα και ΜΜΕ
Αιτιολογημένη γνώμη

Η Επιτροπή καλεί την ΙΣΠΑΝΙΑ να συμμορφωθεί με τους κανόνες της ΕΕ για τις υπηρεσίες και τα επαγγελματικά προσόντα

Παραπομπή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η Επιτροπή αποφασίζει να παραπέμψει την ΕΛΛΑΔΑ στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη ορθής μεταφοράς των ενωσιακών κανόνων για την αναλογικότητα των ρυθμίσεων νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα [INFR(2021)2200] στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν μετέφερε ορθά στο εθνικό της δίκαιο την οδηγία για τον έλεγχο αναλογικότητας (οδηγία 2018/958/ΕΕ). Η εν λόγω οδηγία διέπει τον έλεγχο της αναλογικότητας των νέων ή των τροποποιημένων κανόνων που περιορίζουν την πρόσβαση σε νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα ή την άσκησή τους. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διασφαλίζουν ότι κάθε εθνική νομοθετική κατοχύρωση επαγγελμάτων επιδιώκει θεμιτούς στόχους δημόσιου συμφέροντος και είναι αναγκαία και ισορροπημένη. Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα δεν διασφάλισε ότι όλα τα μέτρα που καλύπτονται από την οδηγία, ιδίως εκείνα που αποτελούν πρωτοβουλία επαγγελματικών ενώσεων, κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες ή κοινοβουλευτικές τροπολογίες, υποβάλλονται σε εκ των προτέρων αξιολόγηση της αναλογικότητας. Επιπλέον, η Ελλάδα δεν διασφαλίζει τον συνεχή έλεγχο των θεσπιζόμενων κανόνων.  Σύμφωνα με την οδηγία απαιτείται συστηματικός ή τακτικός έλεγχος της αναλογικότητας κατά την πάροδο του χρόνου και για όλες τις νέες ή τροποποιημένες διατάξεις. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν καταβάλει μέχρι σήμερα οι ελληνικές αρχές είναι ανεπαρκείς και, για τον λόγο αυτό, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται στο δελτίο Τύπου.

3. Δικαιοσύνη
Προειδοποιητική επιστολή και αιτιολογημένη γνώμη

Η Επιτροπή καλεί την ΙΤΑΛΙΑ και την ΠΟΛΩΝΙΑ να μεταφέρουν ορθά στο εθνικό τους δίκαιο τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με το δικαίωμα πρόσβασης σε δικηγόρο και επικοινωνίας μετά τη σύλληψη
Αιτιολογημένες γνώμες
Η Επιτροπή κάνει το επόμενο βήμα στη διαδικασία επί παραβάσει κατά της ΟΥΓΓΑΡΙΑΣ για παραβίαση του δικαίου της ΕΕ με τον νόμο για την προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας

4. Ενέργεια και κλίμα
Προειδοποιητικές επιστολές

Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, τη ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ, τη ΜΑΛΤΑ, την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ, τη ΡΟΥΜΑΝΙΑ και τη ΣΛΟΒΕΝΙΑ να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους όσον αφορά τα κτίρια ενεργειακής απόδοσης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στη Βουλγαρία [INFR(2024)2083], στην Ελλάδα [INFR(2024)2079], στη Λιθουανία [INFR(2024)2082], στη Μάλτα[INFR(2024)2081], στην Πορτογαλία [INFR(2024)2077], στη Ρουμανία [INFR(2024)2078] και στη Σλοβενία [INFR(2024)2080] για να τους υπενθυμίσει τις υποχρεώσεις που υπέχουν όσον αφορά την κοινοποίηση στην Επιτροπή των εκθέσεών τους για τα βέλτιστα από πλευράς κόστους επίπεδα βάσει των κανόνων της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων (οδηγία 2010/31/ΕΕ). Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να καθορίσουν ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τα κτίρια, με σκοπό να επιτευχθεί ο καλύτερος συνδυασμός επενδύσεων και εξοικονομήσεων, γνωστός και ως «βέλτιστα από πλευράς κόστους επίπεδα». Ο υπολογισμός των βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων είναι καίριας σημασίας προκειμένου τα κράτη μέλη να αξιοποιούν πλήρως το δυναμικό ενεργειακής απόδοσης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας του εθνικού κτιριακού αποθέματος και να μην δαπανώνται από τα άτομα και τις επιχειρήσεις περισσότερα χρήματα από ό,τι είναι αναγκαίο για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κατοικιών και των γραφείων τους. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στα εν λόγω κράτη μέλη, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να διορθώσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.

Αιτιολογημένη γνώμη
Η Επιτροπή καλεί την ΚΡΟΑΤΙΑ να μεταφέρει πλήρως στο εθνικό της δίκαιο την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

5. Φορολογία και Τελωνειακή Ένωση
Προειδοποιητικές επιστολές

Η Επιτροπή καλεί τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, την ΟΥΓΓΑΡΙΑ, την ΠΟΛΩΝΙΑ και τη ΡΟΥΜΑΝΙΑ να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που υπέχουν όσον αφορά τη συνεργασία με άλλα κράτη μέλη σχετικά με τη φορολογική διαφάνεια του εισοδήματος που αποκτάται μέσω ψηφιακών πλατφορμών
Αιτιολογημένες γνώμες
Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να τροποποιήσει τη νομοθεσία της σχετικά με τη φορολόγηση και την ταξινόμηση αυτοκινήτων *

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα [INFR(2020)4001], επειδή δεν έχει τροποποιήσει τους κανόνες σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τη νομολογία του Δικαστηρίου, παραβιάζεται το άρθρο 110 της Συνθήκης όταν οι φόροι που επιβάλλονται σε εισαγόμενα οχήματα υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο από ό,τι οι φόροι που επιβάλλονται σε ομοειδή εγχώρια αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να επιβάλλονται υψηλότεροι φόροι στο εισαγόμενο προϊόν. Σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν επί του παρόντος στην Ελλάδα, το τέλος ταξινόμησης, το οποίο επιβάλλεται σε όλα τα οχήματα, είναι υψηλότερο για ορισμένες κατηγορίες εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων απ’ ό, τι για τα ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα. Επιπλέον, ο ελληνικός περιβαλλοντικός φόρος, ο οποίος επιβάλλεται σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων, εισάγει διακρίσεις μεταξύ εγχώριων μεταχειρισμένων οχημάτων και μεταχειρισμένων οχημάτων που αγοράζονται σε άλλο κράτος μέλος και στη συνέχεια ταξινομούνται στην Ελλάδα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συνάδει με το άρθρο 110 της Συνθήκης, διότι τα οχήματα που εισάγονται από άλλο κράτος μέλος επιβαρύνονται με υψηλότερη φορολογία σε σύγκριση με τα εγχώρια οχήματα. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται στην Ελλάδα, ενώ δεν επιβάλλεται παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχώριων οχημάτων. Η απαγόρευση αυτή αποτελεί σαφή περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ . Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Επιτροπή καλεί την ΙΣΠΑΝΙΑ να τροποποιήσει τους κανόνες της σχετικά με τη φορολόγηση των υπεραξιών που έχουν εισπραχθεί από φορολογούμενους μη μόνιμους κατοίκους όταν αυτές καταβάλλονται σε δόσεις
Η Επιτροπή καλεί την ΙΣΠΑΝΙΑ, την ΚΥΠΡΟ, τη ΛΕΤΟΝΙΑ, τη ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ, την ΠΟΛΩΝΙΑ και την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ να κοινοποιήσουν τα μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας για τον πυλώνα 2*
Η Επιτροπή καλεί τη ΣΟΥΗΔΙΑ να τροποποιήσει τους κανόνες της σχετικά με την προκαταρκτική φορολογία εισοδήματος των αλλοδαπών εργοληπτών

Παραπομπή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Η Επιτροπή καλεί την ΙΣΠΑΝΙΑ να καταργήσει τους περιοριστικούς συμπληρωματικούς όρους για την αναβολή της καταβολής φόρων βάσει της οδηγίας για τις συγχωνεύσεις στην περίπτωση διάσπασης εταιρειών

6. Κινητικότητα και Μεταφορές
Προειδοποιητική επιστολή

Η Επιτροπή καλεί τη ΣΛΟΒΑΚΙΑ να συμμορφωθεί με τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με την εποπτεία της ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας
Αιτιολογημένη γνώμη
Η Επιτροπή καλεί την ΟΥΓΓΑΡΙΑ να μεταφέρει ορθά τους στο εθνικό δίκαιο τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο

7. Χρηματοπιστωτική Σταθερότητα, Χρηματοπιστωτικές Υπηρεσίες και Ένωση Κεφαλαιαγορών
Προειδοποιητική επιστολή

Η Επιτροπή καλεί την ΙΡΛΑΝΔΙΑ να μεταφέρει πλήρως στο εθνικό της δίκαιο την οδηγία για την ασφάλιση των αυτοκίνητων οχημάτων
Αιτιολογημένες γνώμες
Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, την ΙΤΑΛΙΑ, την ΚΥΠΡΟ, τη ΣΛΟΒΕΝΙΑ, την ΑΥΣΤΡΙΑ και τη ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ να ολοκληρώσουν τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας για τη δημόσια υποβολή εκθέσεων ανά χώρα

 8. Ψηφιακή οικονομία
Προειδοποιητικές επιστολές

Η Επιτροπή καλεί 18 κράτη μέλη να συμμορφωθούν με την πράξη της ΕΕ για τη διακυβέρνηση δεδομένων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής σε 18 κράτη μέλη, στο Βέλγιο [INFR(2024)2055], στην Τσεχία [INFR(2024)2057], στη Γερμανία [INFR(2024)2060], στην Εσθονία [INFR(2024)2058], στην Ελλάδα [INFR(2024)2061], στη Γαλλία [INFR(2024)2059], στην Ιταλία [INFR(2024)2062], στην Κύπρο [INFR(2024)2056], στη Λετονία[INFR(2024)2064], στο Λουξεμβούργο [INFR(2024) 2063], στη Μάλτα [INFR(2024)2065], στην Αυστρία[INFR(2024)2054], στην Πολωνία [INFR (2024) 2066], στην Πορτογαλία[INFR(2024)2067], στη Ρουμανία[INFR(2024)2068], στη Σλοβενία [INFR(2024)2070], στη Σλοβακία [INFR(2024)2071] και στη Σουηδία [INFR(2024)2069], τα οποία δεν έχουν ορίσει τις αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή της πράξης για τη διακυβέρνηση δεδομένων ή δεν έχουν αποδείξει ότι οι εν λόγω αρμόδιες αρχές είναι εξουσιοδοτημένες να εκτελούν τα καθήκοντα που απαιτούνται βάσει της πράξης. Στόχος της πράξης για τη διακυβέρνηση δεδομένων είναι να διευκολύνει την κοινοχρησία δεδομένων μεταξύ τομέων και χωρών της ΕΕ προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων. Θα αυξήσει την εμπιστοσύνη στην κοινοχρησία δεδομένων με τη θέσπιση κανόνων για την ουδετερότητα των διαμεσολαβητών που συνδέουν τα άτομα και τις επιχειρήσεις με τους χρήστες των δεδομένων. Οι δραστηριότητες διαμεσολάβησης δεδομένων πρέπει να είναι αυστηρά ανεξάρτητες από κάθε άλλη παρεχόμενη υπηρεσία, πρέπει να είναι καταχωρισμένες και μπορούν να ταυτοποιούνται με τη χρήση κοινού λογότυπου της ΕΕ. Η πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων θα διευκολύνει επίσης την επαναχρησιμοποίηση ορισμένων δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή του δημόσιου τομέα και θα τονώσει την εθελοντική κοινοχρησία δεδομένων. Ο αλτρουισμός δεδομένων επιτρέπει στους πολίτες να δίνουν την συγκατάθεσή τους ώστε να καθίστανται διαθέσιμα δεδομένα που οι ίδιοι παράγουν για το κοινό καλό, π.χ. για έργα ιατρικής έρευνας. Οι οργανώσεις αλτρουισμού δεδομένων μπορούν να αποφασίσουν να συμπεριληφθούν σε δημόσιο μητρώο και να χρησιμοποιήσουν τον κοινό λογότυπο της ΕΕ. Οι εν λόγω οργανώσεις πρέπει να έχουν μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, να πληρούν απαιτήσεις διαφάνειας και να παρέχουν ειδικές διασφαλίσεις για την προστασία των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των πολιτών και των εταιρειών που αποφασίζουν να διαθέσουν τα δεδομένα τους για κοινοχρησία. Όπως ισχύει από τις 24 Σεπτεμβρίου 2023, οι αρμόδιες αρχές είναι υπεύθυνες για την καταχώριση των οργανώσεων αλτρουισμού δεδομένων και για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των παρόχων υπηρεσιών διαμεσολάβησης δεδομένων. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στα εν λόγω 18 κράτη μέλη, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να διορθώσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.

9. Προϋπολογισμός
Προειδοποιητικές επιστολές

Η Επιτροπή καλεί την ΠΟΛΩΝΙΑ και τη ΣΛΟΒΑΚΙΑ να συμμορφωθούν με τους κανόνες για την είσπραξη των παραδοσιακών ιδίων πόρων

Διαβάστε ολόκληρο το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ στο σύνδεσμο που ακολουθεί : https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/el/inf_24_2422/INF_24_2422_EL.pdf

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο