Τα τελευταία 10 χρόνια οι δεξιότητες γραμματισμού και αριθμητισμού των ενηλίκων στην Ευρώπη έχουν ως επί το πλείστον μειωθεί ή παραμείνει στάσιμες. Αυτό είναι το πόρισμα της δεύτερης διεθνούς έρευνας για τις δεξιότητες των ενηλίκων (PIAAC), η οποία δημοσιεύτηκε χθες από τον ΟΟΣΑ και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μετά την πρώτη έρευνα το 2013, η ολοκληρωμένη έρευνα που παρουσιάστηκε σήμερα αξιολόγησε τις δεξιότητες γραμματισμού, αριθμητισμού και επίλυσης προβλημάτων πληροφορικής των ενηλίκων ηλικίας 16-65 ετών σε 20 κράτη μέλη, καθώς και σε τρίτες χώρες, όπως η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ. Τα πορίσματα καταδεικνύουν τη σημασία της ανάπτυξης και της χρήσης δεξιοτήτων για τη βελτίωση των προοπτικών απασχόλησης, την ποιότητα ζωής και την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης.
Παρά τις προσπάθειες για την ενίσχυση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης ενηλίκων κατά την τελευταία δεκαετία, ο γραμματισμός των ενηλίκων μειώθηκε σε επτά κράτη μέλη, σημειώνοντας σημαντική βελτίωση μόνο στη Φινλανδία και τη Δανία, ενώ μόνο η Φινλανδία, η Εσθονία, η Δανία και οι Κάτω Χώρες σημείωσαν πρόοδο στις δεξιότητες αριθμητισμού. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι ανισότητες δεξιοτήτων μεταξύ των ενηλίκων με τις χαμηλότερες και τις καλύτερες επιδόσεις έχουν διευρυνθεί εντός των χωρών, ιδίως όσον αφορά τον γραμματισμό.
Οι δεξιότητες εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων, η νέα Επιτροπή δεσμεύεται να αναπτύξει μια συνολική στρατηγική στο πλαίσιο της Ένωσης Δεξιοτήτων. Η Επιτροπή συνεχίζει να στηρίζει τη σύσταση του Συμβουλίου όσον αφορά τις διαδρομές αναβάθμισης των δεξιοτήτων και τη σύσταση του Συμβουλίου για τους ατομικούς λογαριασμούς μάθησης, μεταξύ άλλων μέσω πολυάριθμων έργων που χρηματοδοτούνται από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος για τα Κοινωνικά Δικαιώματα και τις Δεξιότητες, τις Ποιοτικές Θέσεις Εργασίας και την Ετοιμότητα, κ. Ροξάνα Μινζάτου, δήλωσε σχετικά: «Τα σημερινά αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη για μετασχηματιστική αλλαγή της προσέγγισης της Ευρώπης όσον αφορά τις δεξιότητες. Πρέπει να θέσουμε πιο φιλόδοξους στόχους ώστε οι ενήλικες να διαθέτουν τις αναγκαίες δεξιότητες για να προοδεύσουν σε μεταβαλλόμενες κοινωνίες και οικονομίες. Δίνοντας προτεραιότητα στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευση, μπορούμε να διευκολύνουμε και να ενδυναμώσουμε τους ενήλικες στην Ευρώπη ώστε να είναι καλύτερα εξοπλισμένοι να εκμεταλλευτούν νέες ευκαιρίες. Η Ένωση Δεξιοτήτων θα κάνει ακριβώς αυτό, θα συμβάλει δηλαδή στην ενίσχυση των δεξιοτήτων σε όλα τα επίπεδα, θα αντιμετωπίσει τις ελλείψεις, θα θέσει τα θεμέλια για μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή και θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.»
Διαβάστε ολόκληρο το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ στο σύνδεσμο που ακολουθεί :
https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/news/survey-finds-adult-skills-have-declined-or-stagnated-last-decade-2024-12-10_en
Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο δελτίο Τύπου του ΟΟΣΑ, καθώς και στην πλήρη έκθεση.